شماره خبر: 221457
تاریخ انتشار: 1402/1/15
نشست خبری سرپرست معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر/ «نگین آفتاب» در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام

HyperLink

عصر امروز سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، نشست خبری مهدی محسنی، سرپرست معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با موضوع «چشم انداز حرم مطهر در راستای نیل به هدف قطب قرآنی کشور» برگزار گردید.   


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، سرپرست معاونت علمی حرم مطهر در ابتدای این نشست، ضمن تبریک بهار طبیعت و قرآن، از برگزاری نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» در حرم مطهر خبر داد و گفت: با توجه به هدفگذاری حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری تولیت محترم آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، مبنی بر حرکت به سوی هدفِ قطب قرآنی شدن سومین حرم اهل بیت علیهم السلام و در راستای شناسایی و معرفی گنجینه های ارزشمند قرآنی این بارگاه منور، به همت معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر، نمایشگاه «نگین آفتاب»، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، بعد از اقامه نماز جمعه، با حضور تولیت معزز حرم مطهر و نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، در طبقه دوم موزه آستان مقدس، افتتاح و به مدت ۵ روز تا ۲۲ فروردین ماه، میزبان قرآن پژوهان و عموم علاقه مندان خواهد بود.


محسنی با اعلام اینکه «نگین آفتاب»، نمایشگاهی از نسخ خطی قرآن کریم به وسعت یازده قرن است، گفت: در این نمایشگاه، قریب ۱۲۰ نسخه ی خطی بی همتای قرآن کریم، با قدمتی در گستره ی قرون ۳ تا ۱۴ هجری به نمایش گذاشته می شوند. برخی از این نسخ ثبت ملی شده اند و بسیاری از آن ها، برای نخستین بار در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرند.

وی افزود: به عنوان هدیه ای به عاشقان قرآن کریم و علاقه مندان فرهنگ ایرانی-اسلامی، با موافقت تولیت محترم حرم مطهر، در ایام برپایی نمایشگاه «نگین آفتاب»، تمامی بازدید ها از موزه ی حرم مطهر، به عنوان غنی ترین موزه ی استان فارس، رایگان خواهد بود.


سرپرست معاونت علمی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به قدمت تاریخی فعالیت های قرآنی در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، گفت: قدمت سنّت اهدای قرآن به حرم مطهر و برنامه های قرآن خوانی منظم در این بارگاه منور، به اوایل دوره ایلخانان بازمی گردد. تاسیس مدرسه و کتابخانه ای در جوار آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام و همچنین وقف سی جلد قرآن طلانوشت توسط تاشی خاتون بر این آستان ملک پاسبان، نمونه ای از این میراث تاریخی، فرهنگی و دینی است.


وی خاطرنشان کرد: سنّت حفظ قرآن و باردادن به حفّاظ و قرّاء قرآن، صدها سال در شهر شیراز و آستان مقدس حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام سابقه دارد. چنان که نادره ی غزل فارسی، حافظ شیرازی، به صفت حفظ و قرائت قرآن شناخته و متخلص شده و بدان فخر می کند که: «هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم». از این رو گسترش فرهنگ قرآنی و حرکت به سوی قطب قرآنی در کشور، امروز بایسته و شایسته ی سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است. داشته های عظیم میراثی ما در حرم مطهر، وجه دیگری از این شایستگی و بایستگی را بازمی نمایند. هم اکنون در گنجینه ی مرکز اسناد و نسخ خطی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، از ۳۳۰۴ نسخه ی خطی نگهداری می شود که ۲۰۸۳ نسخه از آن ها را نسخ خطی قرآن کریم تشکیل می دهند. این مجموعه ی کم نظیر همچنین شامل ۴۵ نسخه ی خطی از انواع تفاسیر قرآن و ۱۰۰ نسخه ی خطی از کتب ادعیه و احادیث است. در موضوعات دیگر نیز از ۱۰۷۴ نسخه ی خطی در این مرکز نگهداری می شود. گنجینه ی مرکز اسناد حرم مطهر، همچنین دارای ۳۴۲۳ کتاب چاپ سنگی در موضوعات مختلف است.


سرپرست معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، در ادامه با اعلام دغدغه و تأکید تولیت حرم مطهر در حفظ و نگهداری بهینه ی آثار خطی از تلاش آستان مقدس برای راه اندازی آزمایشگاه آفت زدایی و ترمیم آثار خطی و تاسیس بخش ویژه ی اسناد خطی و نسخ قرآنی در طرح توسعه ی موزه ی حرم مطهر خبر داد.

محسنی افزود: با توجه به عظمت گنجینه ی نسخ خطی حرم مطهر و عدم امکان نمایش همه ی آثار در یک نمایشگاه، نمایشگاه «نگین آفتاب» تنها به نسخ خطی منتخب قرآن کریم با رعایت تنوع در تاریخ، شیوه ی کتابت، تذهیب و ترجمه اختصاص یافته است. اِن شاءالله در آینده، در یک زنجیره ی فرهنگی، نمایشگاه های قرآنی، نمایشگاه تفاسیر خطی قرآن کریم و نمایشگاه اسناد قرآنی در این بارگاه منور دایر خواهند شد. در کنار این فعالیت ها، به اهتمام تولیت محترم حرم مطهر، برنامه ی تاسیس کتابخانه تخصصی علوم قرآنی در مجموعه ی کتابخانه های تخصصی حرم مطهر در دست اقدام است.




جست و جو در سایت