شماره خبر: 120706
تاریخ انتشار: 1400/10/29
معرفی ظرف بدنه گرد سفالی قرن ۵ هجری، موجود در موزه حرم مطهر



موزه آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام با زیربنایی بالغ بر هزار مترمربع در ضلع جنوبی صحن مطهر واقع شده و با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار اثر ارزشمند تاریخی و هنری یکی از فاخرترین موزه های جنوب کشور محسوب می گردد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، علاقه مندان با بازدید از موزه حرم مطهر می توانند با کلیتی از دوره‌های تاریخی و سبک آثار هر منطقه آشنا شوند. در راستای آشنایی بیشتر افراد با این آثار ارزشمند، به صورت دوره ای اشیاء موزه حرم مطهر معرفی و اطلاعاتی در رابطه با هر کدام از آنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی موزه به نشانی museum.shahecheragh.ir منتشر می گردد.

 

یکی از این اشیا ارزشمند که هم اکنون در موزه حرم مطهر در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار دارد، کوزه بدنه گرد سفالی با مشخصات خمیره قرمز رنگ، گردن مدور استوانه ای، بدنه محدب و پایه کاملا مسطح است.

این ظرف سفالی بدون لعاب، دارای تزئینات زیادی است از جمله اینکه با نقوش استامپی(قالب زده)مزین شده است، روی سطح ظرف در قسمت بدنه محدب آن دوایری دیده می شود که در آنها نقوشی از حیوانات مختلف مانند لک لک، مرغابی، خرچنگ و ... وجود دارد، به گونه ای که در هر دایره دو حیوان یک شکل روبروی هم نقش شده اند.

در قسمت زیر گردن و همچنین در انتهای ظرف و زیر قسمت محدب آن با خطوط موازی شیارهایی ایجاد شده است. محل و زمان ساخت این ظرف نامعلوم است ولی با مطالعه تطبیقی با نمونه های مشابه، می توان زمان ساخت آن را قرن پنجم هجری قمری دانست.

شایان ذکر است، قالب هایی مشابه قالب این ظرف در نیشابور یافت شده است.  




جست و جو در سایت