شماره خبر: 120646
تاریخ انتشار: 1400/09/23
معرفی"کاسه سفالی ایلخانی" موجود در موزه حرم مطهر



موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام همزمان با عید سعید مبعث و به تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۴۴ هجری شمسی، مقارن با ۲۷ رجب ۱۳۵۸ هجری قمری افتتاح گردید. با توجه به آثار و منابع موجود در این موزه که  مربوط به ادوار مختلف پیش از تاریخی تا دوران معاصر است، یکی از فاخرترین موزه های جنوب کشور محسوب می گردد. موزه حرم مطهر با زیربنایی بالغ بر هزار متر مربع در ضلع جنوبی صحن مطهر واقع گردیده و با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار اثر ارزشمند تاریخی و هنری، زیرمجموعه مرکز پژوهش های اسلامی و کتابخانه است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، علاقه مندان با بازدید از موزه حرم مطهر می توانند با کلیتی از دوره‌های تاریخی و سبک آثار هر منطقه آشنا شوند. در راستای آشنایی بیشتر افراد با این آثار ارزشمند به صورت دوره ای، اشیا موزه حرم مطهر معرفی و اطلاعاتی در رابطه با هر کدام از آنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی موزه به نشانی museum.shahecheragh.ir منتشر می شود. یکی از این اشیا ارزشمند که هم اکنون در معرض نمایش بازدیدکنندگان است کاسه سفالی مربوط به دوره ایلخانی است که در ادامه به معرفی این شی ارزشمند پرداخته می شود:

سفال و سفالگری دارای قدمتی به درازای تمدن بشری است و ایران که همواره دارای تاریخ و تمدنی غنی است به گفته باستان شناسان یکی از مراکز اولیه تولید سفال به شمار می رود. با روي كار آمدن ايلخانيان، تهيّه و ساخت محصولات سفال و سراميک بار ديگر آغاز گرديد و با حمايت از صنعتگران سفال ساز در مراكزی همچون ساوه، كرمان، سلطانيه و مشهد توليد سفال رو به فزوني نهاد.

در اين دوره طرح ها و نقوش چيني در صنعت سفالگري نفوذ پيدا كردند، به ويژه طرح هايي كه نقوش اژدها، نيلوفر آبي و ابرهاي پيچنده داشتند، بيشتر قابل مشاهده است. این اثر موجود در موزه حرم مطهر که مربوط به دوران ایلخانی مترادف با قرون ۷ و ۸ هجری است، دارای کاربرد کاسه و از جنس خاک رس و با شاموت شن ریز با ارتفاع ۹سانتی متر و قطر دهانه ۱۴ سانتی متر است. این ظرف دارای تزئینات با خط کوفی مشجر بر سطح بیرونی با نقوشی از پرندگان، حیوانات و موجودات اساطیری می باشد.

لازم به ذکر است، موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۹ پذیرای زائرین و مجاورین گرامی است و علاقه مندان می‌توانند به صورت انفرادی و گروهی از مجموعه آثار ارزشمند آن بازدید کنند.




جست و جو در سایت