پرینت
«نگین آفتاب»/ آیین افتتاح نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام
1402/01/18

امروز جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، آیت الله دکتر دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و جمعی از مسئولین استان، در طبقه دوم موزه حرم مطهر افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این نمایشگاه قریب۱۲۰ نسخه ی خطی بی همتای قرآن کریم، با قدمتی در گستره ی قرون ۴ تا ۱۴ هجری به نمایش گذاشته شده اند  که برخی از این نسخ نیز ثبت ملی شده اند.

انواع هنرهای تزیین کتاب های قرآنی که محصول مساعی جمعی نگارگران، خطاطان، وراقان، مذَهِّبان و صحافان بوده و در زمره هنر اسلامی به شمار می رود، در مجموعه آثار این نمایشگاه دیده می شوند.

از آثار شاخص این نمایشگاه، به این موارد می توان اشاره کرد: قرآن با خط کوفی مربوط به سده چهارم، قرآن هایی خاص با جلدهای منحصر به فرد ضربی، مطلا و ...، قران با ترجمه فارسی حاوی لغات و ترکیبات زیبای ادبی در دو مجلد مربوط به قرن ۸ و ۹،  قرآن هایی با خطوط اعلای نسخ، ثلث، نستعلیق، ریحان، محقق و....، قرآن هایی با خطوطی از نسخه نویسان معروف تاریخ همچون: میرزا احمد نیریزی معروف به سلطانی، حاج سید ابراهیم، درویش علی کازرونی، حاجی پیر محمد و ... و قرآن های تذهیب شده مربوط به اواخر دوره تیموری با ته رنگ آبی(لاجورد)، با افزایش چشمگیر رنگ طلایی در مجاورت رنگ لاجوردی و کاربرد رنگ سرخ با جلوه های پرشکوه و در عین حال سرزنده که توسط هنرمندان ایرانی تزیین شده اند.

شایان ذکر است نمایشگاه «نگین آفتاب» تا ۲۲ فروردین ماه دایر است و در طول این مدت ۵ روز، تمامی بازدیدها از موزه ی حرم مطهر، رایگان می باشد.

  • نشست خبری معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر
    رونمایی از ۳۵ نسخه تفسیر خطی قرآن در نمایشگاه «نگین آفتاب»