شماره خبر: 29737
تاریخ انتشار: 1398/08/23
رونمایی از نسخه خطی به تحریر صدر المتألهین ملاصدرا شیرازی در موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ(علیه السلام)



به مناسبت میلاد خجسته پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و روز جهانی فلسفه، از نسخه مسودّه(دست نویس های قبل از تحریر کتاب) به تحریر صدر المتألهین ملاصدرای شیرازی در موزه آستان مقدس رونمایی گردید.


به گزارش روابط عمومی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(علیه السلام)، شجاعی مدیرامور گردشگری حرم مطهر در توضیح این نسخه خطی گفت: در این اثر اشارات و نکته هایی پیرامون قرآن مبین و بالاخص تفسیر آیه نور و همچنین منتخبی از دو تفسیر بحر الحقایق نجم الدین دایه (متوفی ۶۵۴ ه.ق) و التأویلات عبدالرزّاق کاشی (متوفی ۷۳۶ ه.ق) مطرح گردیده و طی بررسی صورت پذیرفته قبل از سال ۱۰۳۰ ه.ق به رشته تحریر در آمده است.

مدیرامور گردشگری حرم مطهر ادامه داد: یکی از نکات جالب توجه در این نسخه، نحوه نگارش آن است و به نظر می رسد این نسخه در واقع یادداشت های اولیه جهت تالیف و تصنیف کتاب های ملاصدرا است.

وی گفت: نسخه موجود با شماره ثبت ۵۵ در مالکیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(علیه السلام) قرار دارد و هم اکنون در تالار نسخ خطی موزه آستان مقدس در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

گفتنی است صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا در تاریخ  ۹۷۹ ه.ق در محله قوام شیراز دیده به جهان گشود و پس از سال ها کسب تحصیل در زمینه های فلسفی و عرفانی در سال ۱۰۵۰ ه.ق و در شهر بصره، دیده از جهان فرو بست.

موزه آستان مقدس، همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۲۰ پذیرای بازدید کنندگان گرامی است.




جست و جو در سایت